torstai 20. tammikuuta 2011

Pohdintaa Korinttilaiskirjeestä!

Ensimmäinen Korinttilaiskirje

Korintin historiaa
Korintti sijaitsi Ateenan kanssa Akaian alueella. Kun kreikkalaiset oppivat merenkulun kaupungin asema kahden meren rannalla kapean välimatkan päästä toisistaan, teki siitä loistavan satamakaupungin. 480 - 330 eKr Kreikka eli suuruuden aikaa ja Korintti oli suosittu merenkululla elävä kauppakaupunki. Sitten Aleksanteri Suuri johti makedonialaiset valtaan Kreikassa ja Aleksanteri Suuren kuoleman jälkeen (323 eKr), piti Kreikkaa hallussa vieras valta toisensa jälkeen.
Sata vuotta Aleksanteri Suuren jäkeen roomalaiset hallitsivat Kreikkaa ja tämä tarkoitti kreikkalaisten kaupunkivaltioiden merkityksen laskua. Kreikan kaupunkivaltiot Korintin johdolla ryhtyivät kapinaan roomalaisia vastaan. Sen seurauksena roomalaiset hävittivä Korintin (146 eKr) varoitukseksi muille kreikkalaisille. Sadan vuoden päästä Julius Caesar perusti kaupungin uudelleen roomalaiseksi koloniaksi. Ja tämä nosti kaupungin taas uuteen kukoistukseen. Korintista tuli Akaian provinssin pääkaupunki, ja se oli hyvin vauras ja kukoistava Uuden Testamentin aikaan.
Uuden Testamentin aikaan Korintissa rehotti kaikenlainen moraalinen hillittömyys ja siveettömyys.
Oli runsaasti rikkaita sekä köyhiä. Satamakaupunkiin virtasi kaikenlaiset uudet uskonnolliset opit ja aatteet. Tämä leimasi Korintin ja se näkyy myös Korinttilaiskirjeistä.

Korinttilaiskirjeen sisältö ja tausta
Paavali toimi korintissa yli puolitoista vuotta (Ap.t. 18:1-18), jonka aikana Korintin seurakunta perustettiin. Sitten Paavali palasi Antiokiaan ja hiukan myöhemmin hän lähti sieltä kolmannelleen lähetysmatkalleen. Paavali meni Efesokseen kolmannella lähetysmatkallaan ja viipyi siellä yli kaksi vuotta. Ollessaan Efesoksessa hän kuuli uutisia Korintista ja sai heidän lähettämänsä kirjeen. Uutiset mitä hän kuuli ja kirje jonka hän vastaanotti Korintista osoittivat, että Korinttilaiset tarvitsivat opetusta moraalikysymyksistä ja kristillisistä arvoista. Joten Paavali kirjoitti 1. Korinttilaiskirjeen ja vastasi siinä esitettyihin ongelmiin ja selvitti kristilliset periaatteet.
Korintin seurakunnassa oli paljon elävää hengellisyyttä, mutta myös vastapainoksi paljon hillittömyyttä. Erillaiset armolahjat toimivat siellä ja se sai aikaan sen, että melkein jokainen kuvitteli olevansa parempi asiantuntija kuin Paavali. Satamakaupungin antikristilliset tavat tahtoivat tunkeutua seurakuntaan ja se johti siihen, että siellä harjoitettiin julkisyntejä. Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa. (1. Kor. 5:1)

Kirjeen jäsennys
1:1-9 Tervehdys
1:10-4:21 Seurakunnan riidat
5:1-6:20 Vakiintuneiden tapojen erehdykset
7:1-40 Avioliitto
8:1-11:1 Epäjumalille uhrattu liha
11:2-14:40 Jumalanpalvelus
15:1-58 Ylösnousemus
16:1-24 Kirjeen päätös


Pohdintaa Korinttilaiskirjeestä
Korintti oli antiikin mittapuiden mukaan nuori kaupunki, mutta tärkeän sijaintinsa johdosta se oli nopeasti kasvanut yleismaailmalliseksi kaupungiksi. Uuden testamentin aikaan se oli Kreikan isoin kaupunki, taloudellisesti vauras, taiteellisen ja uskonnollisen elämän keskus ja hyvin tunnettu seksuaalisesta holtittomuudesta. Kun luemme 1. Korinttolaiskirjettä tulee muistaa, että se ei ole alkuperäisesti kirjoitettu Hyvinkään Helluntaiseurakunnalle, vaan aikansa suurkaupungissa kokoontuvalle seurakunnalle. Tämän ymmärtäminen helpottaa kirjeen soveltamista nykypäivään.

Seurakunnan riidat
Paavali kehui seurakuntaa, että Kristuksen sanoma oli juurtunut heihin ja armolahjat toimivat. Samaan aikaan oli kuitenkin paljon riitoja seurakuntalaisten keskuudessa. Tämä antoi Paavalille mahdollisuuden selvittää evankeliumin ydinsanomaa. Risti on evankeliumin ydinsanoma. Paavali kirjoitti, että mikään ei saisi kumota ristin sanomaa (1:17). Koska se on Jumalan salaisuus (2:1) ja siinä on pelastuksen voima (1:18). Paavali kirjoittaa:
Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen", "Minä Kristuksen". Onko Kristus jaettu? Onko ehkä Paavali ristiinnaulittu teidän puolestanne? Paavalinko nimeen teidät on kastettu? (1. Kor. 1:12-13)
Eli Paavali painottaa, että Kristus ei ole jaettu, vaan me olemme Kristuksen ruumis ja meidän tulisi pysyä yhdessä. Monia surullisia tarinoita löytyy kirkkohistoriassa, missä seurakunnassa on syntynyt riitoja ja osa seurakuntalaisista on poistunut ja perustanut oman seurakunnan. Korintissakin oli seurakunnassa riitoja, mutta Paavali painotti, että Kristus ei ole jaettu vaan riidat tulee sopia. Kristus oli maailmassa heikko ja hänen seuraajiensakin tulee olla heikkoja (1:28). Jos olemme ns. vahvoja syntyy riitoja.


Vakiintuneiden tapojen erehdykset
Seurakuntalaisten elämästä tuli jo tuohon aikaan esille julkisyntejä (5:1). Kukaan ei hävennyt niitä eikä seurakuntakaan välittänyt asiasta. Paavali kirjoitti, että seurakunta ei voi eristäytyä himojen mukaan elävästä maailmasta, mutta ei saa elää sen mukana. Jos tunnustettiin olevan kristitty, mutta elettiin synnissä katumatta ja kerskaten, tällaisten kanssa ei saanut seurustella tai nauttia ehtoollista. Nykyaikana kun enää ainut synti on suvaitsemattomuus, niin harvoin löytyy enää yhtä tiukkaa seurakuntakuria johon Paavali kuitenkin kehoittaa. Paavali kehoittaa julkisen synnintekijän erottamista seurakunnasta, jotta Saatanan haltuun joutuessa hän nöyrtyisi, katuisi ja huutaisi Herraa avuksi. Korintin seurakunnassa oli paljon sellaisia, joiden mielestä avioliiton ulkopuoliset ns. vapaat suhteet eivät olleet syntiä. Paavali kuitenkin kirjoitti, että uskovan ruumis ei ollut hänen omansa, vaan Jumalan ja että meidän tulisi ruumiillamme tuottaa Jumalalle kunniaa.

Avioliitto
Korinttilaiset olivat itse pyytäneet neuvoa avioliittokysymykseen. Osa seurakuntalaisista vaativat, että avioliitossa elävien uskovien tulisi olla harrastamatta sukupuoliyhteyttä. Paavali ei ollut vastaan pidättäytyväisyyttä, mutta hänen mielestään parempi oli kuitenkin täyttää aviovelvollisuutensa välttääkseen lankeemukset. Paavalin mielestä oli parempi mennä naimisiin kuin palaa himon tulessa. Jeesuksen opetuksessa avioliitto on ikuinen, mutta Paavalin opetuksessa ei-uskovan erotessa ei uskovaa sido mikään pakko. Paavali kehoittaa ihmisiä kuitenkin pysymään entisellään sillä aika on lyhyt ja avioliitto toisi vain enemmän murhetta. Nykyisessä maailmassa rakkaus on ikuista, mutta kohde vain vaihtuu. Jos opetat seurakunnassa Paavalin oppia avioliitosta olet lain alla. Nykyisin saa naida kenet tahtoo ja kuinka monta kertaa tahansa. Minne lie unohtuneet kristilliset elämänarvot.
Epäjumalille uhrattu liha
Paavali opettaa, että on olemassa vain yksi Jumala ei muita, tämän vuoksi on sallittua syödä ns. epäjumalille uhrattua lihaa koska sekin on Jumalan luomaa. Mutta myös heikkojen kristittyjen puolesta Jeesus on kuollut. Tämän vuoksi Paavali kehoitti olemaan varovainen ettei loukkaisi heikompaa veljeään, jotka saattavat kokea, että uhrilihassa on jotain demonisia henkivaltoja. Suomessa epäjumalille uhrattua lihaa ei ainakaan tietääkseni ole markkinoilla, mutta nykypäiväistää voi tämänkin asian. Esim. päihdeongelmasta kärsineellä kristityllä on usein voimakas suhtautuminen esim. alkoholiin. Eli tällaisen kristityn seurassa ei ole soveliasta nauttia edes lasia alkoholia. Koska silloin saatamme haavoittaa hänen omaatuntoaan ja diten tehden syntiä Kristusta vastaan.
Jumalanpalvelus
Juutalaisessa kulttuurissa nainen sai olla mukana Jumalanpalveluksessa, mutta hänen täytyi olla syrjässä. Korintissa naiset olivat samalla tavalla mukana kuin miehetkin, he jopa rukoilivat ja profetoivatkin julkisesti. Paavali käy läpi seurakuntajärjestystä ja kysymystä siitä, onko naisen sopivaa rukoilla Jumalaa avopäin. Kirjoittaessaan asiasta Paavali käy läpi miehen ja naisen suhdetta ja lähtökohtana tässä opetuksessa on se, että Kristus on pää. Sukupuolten erillaisuutta Paavali perustelee luomisesta ja luonnosta käsin. Paavali kehoittaa seurakuntalaisia omaan päättelyyn ja seurakuntien yleiseen käytäntöön. Paavali kirjoittaa, että ehtoollinen on Herran muistelun lisäksi, myös kutsu tutkia itseäsä ja nöyrtyä Herran tuomittavaksi. Ja samalla Paavali varoittaa itsevarmuudesta ja ylpeydestä. Sitten Paavali kirjoittaa Pyhän Hengen armolahjoista ja tuo julki sen, että silloin olemme Hengen johdatuksessa kun suullamme tunnustamme Jeesuksen Herraksi (12:3).Korintissa taisi olla paljon kielilläpuhumista, koska Paavali opetus armolahjoista painottuu siihen pitkälti. Paavali painottaa, että kaikilla ei ole samat armolahjat (12:30), eikä samat ns. hurmoskokemukset ja sen vuoksi seurakuntalaiset eivät saa jakaantua eri ryhmiin tai arvostella toisten osuutta Kristuksen ruumiiseen kokemustensa perusteella. Paavali puhuu paljon armolahjojen käytöstä seurakuntajärjestyksen mukaisesti (14:27). Nykyisin en ole itse havainnut mitään seurakuntajärjestystä armolahjoissa. Mutta mielestäni Paavali painotta paljon seurakuntajärjestystä.

Ylösnousemus
Vaikka seurakunnassa oli voimakkaita hengellisiä kokemuksia, niin silti seurakunnasta löytyi sellaisia jotka kiistivät ylösnousemuksen. Paavali opetti että joka kiistää kuolleiden ylösnousemuksen kiistä silloin Jeesuksen ylösnousemuksen. Sillä ne ovat yhtä. Kaikki tulevat vuoroin nousemaan kuolleista Kristuksen vetämänä. Nykyisessä maailmassa jotkut kristityt kieltävät ylösnousemuksen Korintinseurakunnan lailla. Eli meidän tulisi toimia Paavalin lailla ja kehoittaa parannukseen.

Kirjeen päätös
Paavali kirjoittaa vielä muutamia loppuohjeita, kehoittaa valvomaan ja rukoilemaan. Näitä asioita ei mielestäni tarvitse ns. nykypäiväistämään vaan ne ovat samalla tavalla meillekin tarkoitetut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti