Synti - Harhaanosuminen
Mitä synti on?
Mielestäni synti on kapinaa Jumalaa vastaan ja synti esiintyy osana ihmisen perusluonnetta. Ihmisen liha haluaa aina sotia Jumalaa vastaan, eli mielestäni ihmisen luonto on perisynti. Ja tässä kohtaa on hyvä todeta, että kaikki synti ei ole läsnä oleva Perkele, vaan meidän turmeltunut luontommekin houkuttelee. Jumala loi synnittömän maailman (1. Moos. 1:31) ja antoi ihmiselle vapaan tahdon. Sitten Perkele houkutteli ihmisen lankeamaan syntiin (1. Moos. 3:1-5). Siinä samassa ihminen joutui synnin alaiseksi ja menetti vapaan tahtonsa. Ihminen kapinoi siis Jumalaa vastaan uhmaamalla Hänen käskyjään. Synti on aina pahuutta, se aina hajottaa ja tuhoaa. Eli voimme päätellä, että kaikki mikä rakentaa, kehittää ja tuottaa hyvää, ei ole syntiä. Synti on myös kahle joka haluaa hallita meitä ja tottumuksiamme.
Synnin alkuperä
Mitä synti on?
Mielestäni synti on kapinaa Jumalaa vastaan ja synti esiintyy osana ihmisen perusluonnetta. Ihmisen liha haluaa aina sotia Jumalaa vastaan, eli mielestäni ihmisen luonto on perisynti. Ja tässä kohtaa on hyvä todeta, että kaikki synti ei ole läsnä oleva Perkele, vaan meidän turmeltunut luontommekin houkuttelee. Jumala loi synnittömän maailman (1. Moos. 1:31) ja antoi ihmiselle vapaan tahdon. Sitten Perkele houkutteli ihmisen lankeamaan syntiin (1. Moos. 3:1-5). Siinä samassa ihminen joutui synnin alaiseksi ja menetti vapaan tahtonsa. Ihminen kapinoi siis Jumalaa vastaan uhmaamalla Hänen käskyjään. Synti on aina pahuutta, se aina hajottaa ja tuhoaa. Eli voimme päätellä, että kaikki mikä rakentaa, kehittää ja tuottaa hyvää, ei ole syntiä. Synti on myös kahle joka haluaa hallita meitä ja tottumuksiamme.
Synnin alkuperä
Jumala on luonut kaiken. Heti herääkin kysymys onko Jumala luonut synnin. Itse ajattelen, että Jumala loi kaiken ja hyvyydessään antoi luoduilleen vapaan tahdon ja silloin luodut rupesivat kapinoimaan Häntä vastaan. Esim. Lucifer oli johtoasemassa oleva enkeli, joka koetti korottaa itsensä Jumalaksi (Jes. 14:12-14). Luciferin synti oli siis ylpeys. Mielestäni on edelleen tärkeää ymmärtää, että se on edelleenkin synnin eräs olemus. Mekin haluamme olla suurempia kuin ihmiset, me haluamme olla jumalia. Tullessamme uskoon saamme Pyhän Hengen, mutta sittenkin meillä on vaara langeta uuteen syntiin: hengelliseen ylpeyteen. Lucifer on persoonallinen paha, langennut enkeli (Joh. 8:44, 1.Joh. 3:8). Enkeleitä lankesi mukana (2. Piet. 2:4, Juud. 6, Ilm. 12:3-9). Mietityttää se, että onko Lucifer maanpäällä vai Helvetissä tällä hetkellä? Mutta ilmeisesti se on maanpäällä, (Ilm. 20:2). Mutta kuinka lohdullista onkaan ymmärtää se, että Luciferkin on Jumalan luoma, joten luotu ei voi olla Luojaansa suurempi. Tämä todistaa siten, että dualismi on harhaa. Edes Perkeleen yritykset eivät voi horjuttaa Jumalan valtaa.
Ketkä ovat syntisiä?
Kaikki ihmiset ovat syntisiä (Room.3:23). Jumala on sulkenut kaikki ihmiset tottelemattomuuteen, jotta armo olisi kaikille sama. Jumalan silmissä kaikki synti on samanarvoista. Minusta on tärkeää huomata, että Jeesuksen puhuessa vuorisaarnassaan Hän ilmaisee, että jopa ajatuksetkin on syntiä. Käsittämätöntä on se, että Jumalalle kaikki synti on samanarvoista, ettei kukaan kerskaisi. Minusta on tärkeää myös muistaa se, että teemme päivittäin syntiä Jumalaa vastaan, jos me kykenisimme olemaan edes yhden päivän synnittömiä, Jeesus olisi kuollut turhaan puolestamme. Mutta onneksi se on mahdotonta. Itse haluan myöntää, että en ainakaan joka päivä puhu rakentavasti ja käyttäydy rakentavasti. Toki Raamatussa on viittaus siihen, että uudestisyntynyt ei syntiä tee (1. Joh. 3:9), mutta käsitykseni mukaan alkukielessä ilmenevä sana poieō (tekemistä) on kestopreesens muodossa ja silloin tarkoitus muuttuu elää synnissä. Kestopreesens muotoa ei suomen kieliopista käsittääkseni löydy.
Synnin seuraamus
Raamattu sanoo meidän olevamme kadotettuja syntiemme tähden. Synnistä seuraa tuomio (Jaak. 1:15). Mutta meillä on pelastus yksin Jeesuksen sovituksen tähden. Tässä vaiheessa haluan tuoda julki myös sen, että Jeesuksen sovituksen lähtökohta on se, että Jumalan tahto tyydytettiin. Eli on oikein ajatella, että Jeesuksen sovitustyö on tehty minun vuokseni ja se onkin. Mutta se ei saa olla lähtökohta mielestäni, vaan Jeesuksen sovitus tyydytti Jumalan tahdon. Jeesus on siis kuollut meidän kaikkien puolestamme. Hän on riisunut Perkeleen aseista (Kol. 2:15). Kaikki on Jumalan sallimusten alla. Syntiinlankeemuksen seurauksena ihminen menetti viattomuutensa, omantunnonlaki astui voimaan, Jumalan pelko syntyi ja toisten syyllistäminen alkoi. Ihminen sai tuomion ja se periytyi koko ihmiskunnalle. Meidät luetaan syyllisiksi ja sitä kautta olemme tuomittuja kuolemaan.
Kaikki ihmiset ovat syntisiä (Room.3:23). Jumala on sulkenut kaikki ihmiset tottelemattomuuteen, jotta armo olisi kaikille sama. Jumalan silmissä kaikki synti on samanarvoista. Minusta on tärkeää huomata, että Jeesuksen puhuessa vuorisaarnassaan Hän ilmaisee, että jopa ajatuksetkin on syntiä. Käsittämätöntä on se, että Jumalalle kaikki synti on samanarvoista, ettei kukaan kerskaisi. Minusta on tärkeää myös muistaa se, että teemme päivittäin syntiä Jumalaa vastaan, jos me kykenisimme olemaan edes yhden päivän synnittömiä, Jeesus olisi kuollut turhaan puolestamme. Mutta onneksi se on mahdotonta. Itse haluan myöntää, että en ainakaan joka päivä puhu rakentavasti ja käyttäydy rakentavasti. Toki Raamatussa on viittaus siihen, että uudestisyntynyt ei syntiä tee (1. Joh. 3:9), mutta käsitykseni mukaan alkukielessä ilmenevä sana poieō (tekemistä) on kestopreesens muodossa ja silloin tarkoitus muuttuu elää synnissä. Kestopreesens muotoa ei suomen kieliopista käsittääkseni löydy.
Synnin seuraamus
Raamattu sanoo meidän olevamme kadotettuja syntiemme tähden. Synnistä seuraa tuomio (Jaak. 1:15). Mutta meillä on pelastus yksin Jeesuksen sovituksen tähden. Tässä vaiheessa haluan tuoda julki myös sen, että Jeesuksen sovituksen lähtökohta on se, että Jumalan tahto tyydytettiin. Eli on oikein ajatella, että Jeesuksen sovitustyö on tehty minun vuokseni ja se onkin. Mutta se ei saa olla lähtökohta mielestäni, vaan Jeesuksen sovitus tyydytti Jumalan tahdon. Jeesus on siis kuollut meidän kaikkien puolestamme. Hän on riisunut Perkeleen aseista (Kol. 2:15). Kaikki on Jumalan sallimusten alla. Syntiinlankeemuksen seurauksena ihminen menetti viattomuutensa, omantunnonlaki astui voimaan, Jumalan pelko syntyi ja toisten syyllistäminen alkoi. Ihminen sai tuomion ja se periytyi koko ihmiskunnalle. Meidät luetaan syyllisiksi ja sitä kautta olemme tuomittuja kuolemaan.
Onko synti todellista ja miten se näkyy?
Aluksi maailma oli täydellinen. Ei vääryyttä. Nyt kun katsomme ympärillemme huomaamme täällä vallitsevat pahan, jota kukaan täysijärkinen ei voi kieltää. Hyväksikäyttöä, murhia, ryöstöjä, ahneutta, siveettömyyttä, ylpeyttä jne. Historia todistaa synnin todellisuudesta, sodat mm. Mikä saa aikaan kaiken tämän, jos ihmisen perusluonne olisi hyvä? Ihmisen luonto on turmeltunut ja sen vuoksi ihmiset elävät himojensa vallassa ja ikävä kyllä monet antavat niiden johdattaa, mielestäni tämä on johtanut maailmaamme tähän suuntaan. Luomakunta luotiin tuottamaan siunausta ihmiselle, mutta nykyisin se tuottaa kyllä sitäkin, mutta luonnonkatastrofit ovat yleistyneet. Ihminen voi syyttää ainoastaan itseään (Gal. 6:7). Jeesus opettaa, että kaiken pahan alku ja juuri on rahan himo. Nykyisin on tarjolla kaikenlaisia pikavippejä, nopeasti rahaa ja vielä nopeammin luottotiedot karille.
Syntien anteeksisaaminen
Syntien anteeksisaaminen ei ole mielestäni mikään automaatti. Jumala vaati meiltä uskoa Kristukseen ja Hänen tunnustamistaan (Room. 10:9-10), anteeksiantoa lähimmäisiämme kohtaan (Matt. 18:33), toistemme rakastamista (1. Joh. 3:14) ja anteeksiantoa itseämme kohtaan (Luuk. 9:62). Jumala on rakastava Jumala, Hän antaa kaikille mahdollisuuden, mutta Jumala on myös peljättävä Jumala (Joh. 3:36).
Voima syntiä vastaan
Jumala ilmoittaa meille Henkensä kautta totuuden synnistä. Jumalan hyvyys vetää meitä parannukseen (Room. 2:4). Mutta sitten miksi lankeamme erillaisiin asioihin vaikka olemme uskossa? Syntiinlankeemuksesta tuleva kielteinen perintömme, oma turmeltunut luonto vaikuttaa siihen. Meillä on taistelu pahoja henkiä vastaan (Ef. 6:12). Perkele houkuttelee meitä vetoamalla oikeutettuihin tarpeisiimme, mutta Jeesus on voittanut Perkeleen. Hänellä ei ole valtaa meihin. Hän pääsee ainoastaan meihin käsiksi synnin kautta. Kiusaus ei vielä ole synti. Jeesus oli kiusauksissa, mutta kumminkin synnitön, joten kiusaus ei vielä ole syntiä. Mutta jos päästämme elämäämme jonkun kahlitsevan synnin, niin avaamme Perkeleelle oven jossa lukee ”Tervetuloa Demonit”. Haluan käyttää esimerkkinä (Matt. 12:43-45):
Kun saastainen henki lähtee ihmisestä, kuljeksii se autioita paikkoja ja etsii lepoa, eikä löydä.
Silloin se sanoo: 'Minä palaan huoneeseeni, josta lähdin'. Ja kun se tulee, tapaa se huoneen tyhjänä ja lakaistuna ja kaunistettuna.
Silloin se menee ja ottaa mukaansa seitsemän muuta henkeä, pahempaa kuin se itse, ja ne tulevat sisään ja asuvat siellä. Ja sen ihmisen viimeiset tulevat pahemmiksi kuin ensimmäiset. Niin käy myös tälle pahalle sukupolvelle."
Kun olemme tulleet Jeesuksen luo, ovat Henget häipyneet meistä, mutta se ei ainoastaan riitä, vaan meidän tulee mielestäni ruokkia itseämme Sanalla ja Pyhällä Hengellä. Koska Henget tulee takaisin kiusausten kanssa, jos meissä on Hengen täyteyttä niin he eivät pääse takaisin. Me saamme voiman syntiä vastaan jos tunnemme kirjoitukset ja Jumalan voiman (Matt. 22:29).
Anteeksi antamaton synti
Pyhän Hengen pilkka (Matt. 12:31). Itse en uskalla ottaa kantaa Hengen pilkkaamiseen, kun mielestäni siitä mainitaan niin vähän Raamatussa. Olen joskus epäillyt ja miettinyt olenko pilkannut Pyhää Henkeä ja minulle on vastattu, että et varmasti ole jos epäilet sitä. Joidenkin mielestä se tarkoittaa uskosta luopumista, toisten mielestä Hengen kiroamista jne. Tulkintoja on monenlaisia.
Simo Koskinen
Synti on itsekkyys, josta kaikki ns. pahat teot juontavat. Ei ole muuta syntiä. Ja kun ajattelet asiaa siltä kannalta, niin varmasti olet samaa mieltä ystävä hyvä.
VastaaPoista