lauantai 5. maaliskuuta 2011

Sielunhoito

Tavallaan kun itse on vielä suht’ repaileinen. Niin ajattelin, että voisin alkaa käymään sielunhoito seminaareja läpi. Ja menin sitten saarna.nettin ja tiesin, että Viksten on ollut hyvä puhuja ja hänellä on opetusta sielunhoidosta. Aloin sitä sitten kuuntelemaan ja tein hiukan muistiinpanoja ja laitan nämä nyt levitykseen, jos joku muukin voisi saada näistä jotakin. Minua ainakin auttoi siunausta kaikille.

Raamatullinen sielunhoito on erittäin moniselitteinen asia. On varmaa, että tällaista asiaa käsiteltäessä ihmisille muodostuu paljon kysymyksiä. Sen vuoksi olisi tärkeää kirjata kysymykset ylös ja esittää ne oman seurakunnan Pastorille/Sielunhoitajalle. Aihe on senkin vuoksi hankala, koska sanaa sielunhoito ei löydy ollenkaan Raamatusta. Mutta nykyisin on paljon muitakin käsitteitä mitä ei Raamatusta löydy esim. kolmiyhteinen Jumala, mutta se ei silti tarkoita, että asia ei kuuluisi raamatulliseen elämään. Mutta löytyykö Raamatusta jaetta/jakeita mitkä viittaisi sielunhoitoon?
(Luuk. 10:30-37) Tämä on käytännönläheinen esimerkki ja tästä selviää myös se, että miten Herra ajattelee sairaanhoidosta ja lääkkeitten käytöstä. On tärkeää huomata, että Jeesus suorastaan kehoittaa, että jos joku on haavoittunut, niin häntä tulee hoitaa ja lääkitä. Totta kai jos on sairaita, niin meidän tulee ensin rukoilla heidän puolesta, mutta varmasti myös ymmärrämme sen, että tänä päivänä on myös paljon ihmisiä, jotka rukouksistamme huolimatta eivät ole parantuneet. Yllä olevat jakeet antavatkin nyt kuvan, että meidän tulee hoivata ja lääkitä. Tärkeää on huomata se, että Jeesus sanoi nämä sanat ”mene ja tee sinäkin samoin”. Eli nyt me huomaamme mitä mieltä Jumala on lääkkeistä ja sairaanhoidosta, se ei ole niitä vastaan vaan nekin ovat Hänen luomiaan. On kaksi tietä terveyteen toinen on luonnollinen eli lääketieteellinen ja toinen on yliluonnollinen Jumalan parannus. Ja molemmista meidän tulee kiittää Jumalaa sillä kumpikin toimii Jumalalta saaman viisauden mukaan. Tämä on yksi opetus ja erittäin selvä opetus siitä, että ihmisten auttaminen on tärkeää. Mutta tässä piilee myös opetus sielunhoidosta joka ilmenee jakeesta 35 ”hoida häntä”. Tähän ilmoitukseen on kätketty myös suuri historiallinen kuvaus. Ja se merkitys on se, että tässä mainittu Jerikon tien kulkija on meidän kaikkien ihmisten edustaja. Hän on kuvaus siitä, kuinka ihmiset ovat lähtenee kulkemaan pois Jumalan yhteydestä (Jerusalemista), Jerikon tietä pitkin kohti maailmaa. Aadamista, yhdestä ihmisestä koko ihmiskunta lähti tekemään matkaa poispäin Jumalasta Jerikon tietä pitkin ja käytännössä kävi niin, että kun yhden ihmisen kautta tuli synti maailmaan niin samalla kaikki ovat joutuneet rosvojen ja ryövärien saaliiksi. Se lienee selvää, että rosvot ja ryövärit tässä kohdassa edustavat saatanaa.
 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. (Joh. 10:10)
Tästä syystä onkin helppo huomata, että se ihminen joka joutui rosvojen käsiin edustaa meitä, vaikkakaan kaikkia meistä ei ole koskaan piestyinä puolikuolleiksi. Mutta Paavali kirjoittaa:
Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne (Ef. 2:1).
Ihminen elää aina ajallista elämää, mutta jos hän ei omista hengellistä elämää, niin hän on kirjaimellisesti puolikuollut. Silloin ihminen elää vain ajallista elämää, mutta ei ikuista elämää. Voimme helposti nyt ymmärtää, että tämä puolikuollut mies on jokaisen meidän vertauskuva, siitä ajasta jolloin emme olleet vielä uskossa. Tutkitaan eteenpäin. Huomaamme, että paikalle saapuneet pappi ja leeviläinen eivät kyenneet auttamaan hakattua ihmisparkaa. Nyt täytyy muistaa, että tämä teksti ei puhu mitään nykyajan papeista. Sillä silloin kun Jeesus esitti tämän vertauksen, Hän puhui aikana jolloin ei ollut katolilaista kirkkoa eikä luterilaista. Tämä jo yksistään selittää sen, että Hän ei  tässä yhteydessä puhu katolilaisesta papista tai luterilaisesta. Hän puhui tosiasiassa joka oli tapahtunut.. Voidaan myöskin todeta, että Jeesus ei puhunut helluntaipastorista. Hän tarkoitti Mooseksen lakiliiton aikaista pappia. Ja sielunhoidon kannalta, tulee havaita, että lakiliiton papilla ei ollut lääkettä meidän ihmisten edustajalle tien vieressä. Lakipappi ei pysähtynyt. Ja tämä avaa meidät huomaamaan, että laki ei kykene parantamaan kenenkään sielunalueen vammoja. Sillä temppelipalveluksien tarkoitus oli pyhittää lihan puhtauteen ja siellä uhrattavissa uhreissa oli jokavuotinen muistutus synneistä. Lakipappi ja leeviläinen menivät ohitse ja sitten saapuu samarialainen, joka on vertauskuva Herrastamme Jeesuksesta Kristuksesta. Sillä kaikillehan lienee selvää, että vain Kristuksessa ja vain Hänellä on lääkkeet. Jos siis halumme on, auttaa ihmisiä niin on erittäin oleellista huomata, että meillä itsellämme ei ole mitään. Eli jos Jeesus ei ole mukana, niin meillä ei ole lääkkeitä sielunhoitoon. Ja tästä syystä on niin paljon oikeaoppisuutta olemassa. Eli monet kerskuvat oikeaoppisuudella. Tällä tavalla ihmisten sielut eivät tule lääkityksi olkoon oppi mikä tahansa. Jos pääkohtana on se, että minun kirkkoni oppi tulisi korotettua, niin ei ihmisen sielu tällä tavoin tule lääkityksi. Laupias samarialainen, joka matkusti sitä tietä siitä syystä, että Jumala oli säätänyt tämän asian niin.
 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan. (Gal. 4:4)
Jeesus Kristus toi aivan uuden näkökulman maailmaan, nimittäin armahduksen. Hän armahti hänet. Mutta me emme voi moittia myöskään lain edustajaa, sillä hänhän sanoo hyvin ”älä varasta, älä tee huorin jne.”. Nämä ovat hyviä puheita. Mutta kun yksi on hakattu henkihieveriin, niin ei hyödytä mennä sille sanomaan ”älä varasta” yms., sillä eihän hän  edes kykene nousemaan ylös. Samalla tavalla Jumalan palveluksen edustajana leeviläinen käveli ohi. Silää ei siitä olisi paljon ollut hyötyä/apua jos hän olisi sanonut piestylle, että ”tule kuuntelemaan kun Aadamin pojat veisaavat”. Niin eihän se piesty mihinkään kykene liikkumaan ennen kuin hänet lääkitään ja autetaan siitä johonkin. Siitä syystä, kun tämä samarialainen tuli, niin hän toi armon:
 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta. (Joh. 1:17)
Hän armahti häntä ja meni hänen luokseen. Kun luemme Vanhaa Testamenttia, niin meidän on erittäin helppo havaita, että siellä sanotaan ”etsikää Herraa kun Hänet voi vielä löytää”. Mutta Uudessa Testamentissa ilmaistaan asia toisin:
sillä Ihmisen Poika (Jeesus) on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on (Luuk. 19:10)
Ennen etsivät ihmiset, nyt etsijänä on Jumala. Tämä esikuva ilmoittaa, että mitä teki tämä laupias samarialainen. Hän meni haavoitetun luokse. Ja nyt jos muistelet miten tulit uskoon, niin menitkö sinä Jeesuksen luokse vai tuliko Hän sinun luoksesi. Jeesus itse sanoi:
Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. (Joh. 6:44)
Jumala tuli nimenomaan meidän luoksemme Jeesuksessa Kristuksessa. Me Emme siis tarvitse mitään taivasta avautumaan, sillä eihän Jeesuksen tule uudelleen kärsiä. Hän on jo kerran kärsinyt. Ja nyt kun Kristus tulee Hengen ja Sanan kautta jonkun tykö, niin silloin alkaa tämä kyseinen lääkitseminen. Mistään muualta ei löydy ihmisen sielulle lääkettä kuin Kristuksesta.
Ensimmäinen samarialaisen vuodattama lääke oli öljyä. Korkeassa Veisussa kerrotaan vähän mitä öljy on:
Suloinen on voiteittesi tuoksu, vuodatettu öljy on sinun nimesi (Kork. 1:3).
Öljy jota haavoihin vuodatettiin, oli  Kristuksen nimen voiman esikuva.
Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta (Ap.t. 10:43)
Jeesuksen nimessä on kaikki, ristin sovitustyö ja anteeksianto. Ja tämän johdosta, se on kuin vuodatettu öljy. Se on ensimmäinen lääke, mitä Jumala käyttää. Tämän johdosta jos puhutaan kaikesta kristillisen alueen sielunhoidosta, niin lähtökohta, tulee olla tämä kyseinen öljy. Sillä tämä on se Jumalan tapa lääkitä ja parantaa ihmistä. Tässä on kyse nyt peruslääkkeestä.
Kantapäästä kiireeseen asti ei ole tervettä paikkaa, ainoastaan haavoja, mustelmia ja vereksiä lyömiä, joita ei ole puserrettu, ei sidottu eikä öljyllä pehmitetty. (Jes. 1:6)
Vaikka ihminen olisi kuinka kova hyvänsä, niin sitten kun öljy (anteeksiantamus), vuodatetaan hänen yllensä niin hänen sydämensä alkaa pehmentymään. Kun ihminen tulee tuntemaan tämän anteeksiantamuksen voiman, niin ihminen jää vajavaiseksi. Ihminen on vanhurskautettu ja siitä alkaa pyhittyminen, joka ei tässä elämän ajassa koskaan täyty. Ja tämän johdosta tarvitaankin seuraavaa lääkettä viiniä. Sillä viini antaa lohdutuksen. Viini edustaa tässä kohdassa Pyhän Hengen kautta tulevaa lohdutusta. Me tiedämme, että sitten kun olemme saaneet synnit anteeksi niin jotkut voivat erehtyä luulemaan, että kaikki synnin kautta tulevat kiusaukset ovat poissa. Joskus uudestisyntymä voi olla niin voimakas, että himot haihtuvat hetkeksi ja se voi aiheuttaa masennusta sitten kun ne tulevatkin takaisin. Ja juuri tämän johdosta tämä lääkityskin on kaksiosainen. Pyhä Henki alkaa lohduttaa ihmistä, että vaikka hän onkin vajavainen, niin silti hän kelpaa Jumalalle sellaisenaan. Eikä mikään muu kuin Pyhä Henki voi tällaista lohdutusta ihmiselle antaa.
Lähde: Mauri Viksten Sielunhoito 1 saarna.

1 kommentti:

  1. Sielunhoito onkin hyvin tärkeä asia. Jokaisen ihmisen tahdon vapaus on rikkomaton. Emme saa painostaa saati pakottaa ketään toimimaan omien halujemme tai mieltymystemme mukaan. Näin myös uskon asioissa, sillä olemme niin eri kohdissa polkua aivan jokainen. Meistä ei yksikään voi käännyttää toista. Kääntymys tapahtuu Pyhän Hengen kautta. voimme todistaa totuudesta, voimme olla esimerkkinä, toimia kristuksen esimerkin mukaan, kertoa siitä, mitä koemme itse oikeaksi, mutta siinä vaiheessa, jos alamme käyttämään valtaa millään tavoin väärin, niin se mitä meillä itsellä on ollut, häviää hyvin nopeasti, eikä se tuota tulosta lähimmäistemmekään osalla.

    Tahdon vapaus tarkoittaa sitä, että meidän on itse ymmärrettävä omien valintojemme seuraukset. tarvitsemme toki tietoa sitä varten, mutta vastuu päätöksistä on jokaisella itsellään. tahdon vapauden periaate on välttämätön kasvulle ja kehitykselle. Lucifer halusi pakottaa ihmiset tekemään oikein, jotta kaikki pelastuisivat. Taivaallinen Isämme tiesi, että sellainen ei toimisi. Kristus valittii johtamaan työtä, sillä Hän halusi tehdä Isän tahdon, antaa tuon välttämättömän tahdon vapauden aivan jokaiselle meistä, jotka seurasimme Kristusta ja saimme etuoikeuden syntyä tähän maailmaan koeteltaviksi.

    Sielunhoidon perusta tulisikin olla oikean tiedon antamisessa, jotta sielumme tunteet saisivat oikeat sanat ja ymmärryksemme voisi kasvaa Hengen ohjauksella. Korostan todellakin tällä kristuksen opin puhtautta, joka pitää sisällään selkeästi pelastussuunnitelman ytimen, mistä olemme tulleet, miksi olemme täällä ja mitkä ovat mahdollisuutemme tämän elämän jälkeen. Näihin kaikkiin asioihin Jumala on antanut palvelijoidensa kauttaq ilmoitusta ja hengen ohjauksella me voimme varmistua sen totuudellisuudesta. Silloin voimme todella käydä läpi aivan jokainen omaa repaleista elämäämme ja saada niitä palasia korjattua, jotka ovat tiedostamattomina saaneet aikaan käytöstä, jota olemme vain tottuneet puolustelemaan.

    olen itse saanut Pyhien Kirjoitusten avulla ja monien muiden hyvin kirjoitusten avulla, oppiaineiden, runojen, elokuvien, kirjojen jne avulla juuri niitä oikeita sanoja tunteilleni, jotta olen voinut läpi mennyttä elämääni. olen päässyt purkamaan syvimpiä pelkojani Herran avulla ja saanut yhä enemmän ymmärrystä suuresta Jumalan pelastussuunnitelmasta. me todella olemme Jumalan lapsia, Hänen kuvaksi luotuja. Tunteet ovat avain, on tunnettava totuus, purettava kaikki katkeruus, viha, kateus, pahansuopuus... On tehtävä tili omista valinnoista aivan lapsuudesta asti. niille tunteille olen saanut evankeliumin avulla sanoja, joiden avulla olen alkanut oppimaan mitä on anteeksianto, parannus, kuinka purkaa viha, kateus jne

    Nykytiedekin on tunnistanut narsistisen kuoren, jolla kovetamme itseämme. kun puramme tuota kuorta, niin alta tulee esiin masennusta, mikä tietenkin johtuu vääristä valinnoista, joiden seurauksia, emme ole ymmärtäneet. On helppo luisua entiseen mielihyvän etsintään takaisin, jos tässä vaiheessa ihmisten tuki pettää. On siis todella ymmärrettava, että ihmiset ovat myös Jumalan käsiä, jotka auttavat meitä. On kyettävä näkemään kuinka hyvä vaikuttaa aivan jokaisessa ihmisessä, oli hän uskossa tai ei.

    Pyhä henki on todellakin Lohduttaja, Häntä tarvitsemme jokaisena päivänä.

    VastaaPoista